Ocena:
0/5 | 0 głosów
Istotnym elementem kształtowania wizerunku lekarza weterynarii w odbiorze społecznym jest jego umiejętność komunikowania się z klientem. Zdolność nawiązania serdecznego porozumienia, wysłuchania lęków i obaw właściciela czworonoga. Dla klienta możliwość prowadzenia dialogu z lekarzem, dopytywania go o szczegóły leczenia lub zabiegu, zaufanie pozwalające na zadawanie nurtujących go pytań są kluczowe.
Postawa niektórych lekarzy polegająca na udzielaniu klientom ogólnikowych, zdawkowych informacji nie jest warta upowszechniania. Ubogie fakty na temat stanu zdrowia czworonoga nakierowują klienta na szukanie dodatkowych informacji, co w dzisiejszym świecie najłatwiej jest osiągnąć, konsultując się z dr Google lub poszukując pomocy gdzie indziej. Niedoinformowany klient wikła się więc w samo wzmacniający mechanizm błędnego koła, w którym negatywne emocje nasilają zaburzenia somatyczne, a te naturalną koleją rzeczy powodują wzrost poczucia zagrożenia.
Właściwe komunikowanie się między lekarzem weterynarii a klientem niesie z sobą konieczność takiego postrzegania i interpretowania reakcji właściciela zwierzaka, by były one adekwatne do jego obiektywnych potrzeb, co z kolei umożliwi prawidłowe zrozumienie sytuacji. Zadaniem lekarza weterynarii w procesie komunikowania powinno być uzyskanie porozumienia i aktywności klienta w realizacji wspólnie określonych celów: potęgowania, ochrony czy też naprawy zdrowia czworonoga oraz przyjęcia za nie odpowiedzialności. Tak przebiegające interakcje opierają się na współpracy, kooperacji i udzielaniu różnych form wsparcia.
Marzena Pytlarz-Pietraszko
prawniczka w Kancelarii PPC Legal