Jak magazynować zakaźne odpady weterynaryjne?

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Prawidłowe unieszkodliwianie odpadów powinno stanowić jeden z priorytetów w prowadzeniu odpowiedzialnej i nowoczesnej praktyki weterynaryjnej. W przypadku zakaźnych odpadów weterynaryjnych obowiązuje ściśle określona metoda gospodarowania odpadami – i to zarówno dotycząca sposobu postępowania (unieszkodliwianie), jak i technologii (spalanie w spalarni odpadów niebezpiecznych).


 

Zgodnie z art. 95 ust. 2 ustawy o odpadach zakaźne odpady weterynaryjne powinny być unieszkodliwiane przez termiczne przekształcanie w spalarniach odpadów niebezpiecznych polegające na istotnej przebudowie struktury odpadu kończącej się na procesie jego spopielenia (D10).

 

Jednym z ważniejszych etapów tego procesu, na który ma bezpośredni wpływ weterynarz, jest magazynowanie zakaźnych odpadów weterynaryjnych w odpowiednich warunkach (uwzględniających czas, temperaturę, dostosowanie do właściwości odpadów, oznaczenie itp.). I tak, lekarz weterynarii przed skierowaniem odpadów do procesu D10 – spalanie – jest zobowiązany do magazynowania odpadów odpowiednio do ich właściwości. Sposób ich magazynowania musi zapobiegać rozprzestrzenianiu i niekorzystnemu oddziaływaniu odpadów na zdrowie ludzi i środowisko. Przed odprowadzeniem odpadów należy je gromadzić, zbadać i oczyścić ewentualne odcieki. Czas magazynowania odpadów zakaźnych nie może przekraczać 48 godzin w temperaturze do 10°C. W przypadku awarii spalarni odbierającej odpady dopuszcza się magazynowanie odpadów w temperaturze do 10°C. Może to trwać tak długo, jak pozwalają na to ich właściwości oraz warunki, w jakich je przechowujemy, ale nie dłużej niż 30 dni od wystąpienia awarii spalarni odpadów. Awaria spalarni powoduje, że jej operator nie jest uprawniony do przyjmowania nowych odpadów zakaźnych do czasu usunięcia awarii. W związku z tym to kierujący zakładem leczniczym jest zobowiązany do zagospodarowania tych odpadów. W przypadku zbliżającego się terminu maksymalnego 30 dni powinien przekazać odpady innemu operatorowi w celu ich unieszkodliwienia.

 

Marzena Pytlarz, prawniczka w Kancelarii PPC Legal

 

Źródło: https://serwisweterynaryjny.pl/

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Jak zawrzeć umowę leasingową – schemat krok po kroku 6 sposobów na wykorzystanie mailingu w praktyce weterynaryjnej 4 etapy budowania lojalności klienta wobec marki weterynaryjnej Organizacja komputerowych stanowisk pracy w przypadku pracy zdalnej Dlaczego warto wykorzystywać e-mailing w weterynarii Outsourcing w małym gabinecie weterynaryjnym Jak w praktyce wygląda tworzenie marki osobistej? 6 etapów wprowadzania nowych usług na rynek usług weterynaryjnych 3 elementy tworzenia rozpoznawalnej marki w weterynarii Czy warto dzielić się z pracownikami informacjami o finansach? 6 etapów wprowadzania nowych usług na rynek usług weterynaryjnych 3 elementy tworzenia rozpoznawalnej marki w weterynarii 7 wskazówek, jak zdobyć zaufanie klienta System do zarządzania obsługą klienta CRM w praktyce weterynaryjnej Jaki jest cel zarządzania marketingowego w gabinecie weterynaryjnym Zagrożenia związane z funkcjonowaniem firm rodzinnych w weterynarii Dlaczego tracimy klientów i jak temu przeciwdziałać E-marketing w weterynarii Lekarz weterynarii u prawnika – porady i wskazówki Jak magazynować zakaźne odpady weterynaryjne? 7 punktów, na które trzeba zwrócić uwagę w czasie kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej Jak zwiększyć satysfakcję klienta z usług kliniki? Outsourcing w małym gabinecie weterynaryjnym Co zrobić, aby gabinet weterynaryjny był widoczny? Ugoda pozasądowa - ważne informacje dla lekarzy weterynarii 3 najważniejsze cechy silnej marki osobistej lekarza weterynarii Jak zbudować skuteczny zespół zakładu leczniczego dla zwierząt? Strona internetowa gabinetu weterynaryjnego – na co zwrócić uwagę