Czy warto dzielić się z pracownikami informacjami o finansach?

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Właściciele i zarządzający małymi i średnimi firmami boją się dzielić z pracownikami informacją o finansach. I to jest najważniejszy powód, dla którego nie chcą w firmie zarządzania budżetami. Z obserwacji autora wynika, że lęk ten jest tak silnie zakorzeniony w kulturach firm, że nawet gdy menedżerowie średniego szczebla zaczynają brać udział w procesie budżetowania, także zaczynają grać ze swoimi podwładnymi w przysłowiową grę.

 

Kiedyś, gdy jednemu z przedsiębiorców żalącemu się na to, że pracownicy nie rozumieją jego decyzji dotyczących finansów zaproponowałam, aby pokazał im budżet firmy, elegancko odpowiedział mi, że jestem niezrównoważona. Przecież jego ludzie w ten sposób dowiedzieliby się, że ma zysk. I to niezły. A czy istnieje coś mniej mądrego niż pokazanie ludziom, że właściciel firmy zarabia. To jasne, że natychmiast wzrosną ich oczekiwania co do własnego wynagrodzenia, że będą eskalować inne żądania. Faktycznie, to możliwe. 

 

Budżet firmy, gdy odpowiedzialność za jego realizację rozdzielona jest właściwie na poszczególne działy, na konkretne zespoły, na ich liderów, uczy ludzi odpowiedzialności. Tylko wtedy są w stanie zrozumieć, że pieniądze w firmie są wynikiem skutecznej sprzedaży, czyli aby wydawać, trzeba zarabiać. Budżet firmy uczy ludzi rozmawiać o pieniądzach. Ale wcześniej wymusza stworzenie reguł, według których będzie tworzony. Tylko zawierając wspólną umowę w tej kwestii, posługując się wspólnymi kryteriami, będziemy mogli oceniać, czy jesteśmy wobec siebie fair. Każdy szef powinien pamiętać, że jeżeli chce, aby ludzie byli wobec niego fair, musi być najpierw porządku wobec nich. Jeżeli jednak nie tworzy reguł, jeśli ich nie komunikuje, nie będzie potrafił dowieść, że postępuje sprawiedliwie, że to, co robi, jest uczciwe. Ryzykuje, że każdy z pracowników oceni to według własnych kryteriów, niekoniecznie zbieżnych. Najlepiej widać to w kontekście wynagrodzeń – ludzie mają swoje oczekiwania co do ich sprawiedliwych poziomów, a zarządzający swoje.


 

Marzena Pytlarz

prawniczka w Kancelarii PPC Legal

Serwis Lekarza Weterynarii

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Jak zawrzeć umowę leasingową – schemat krok po kroku 6 sposobów na wykorzystanie mailingu w praktyce weterynaryjnej 4 etapy budowania lojalności klienta wobec marki weterynaryjnej Organizacja komputerowych stanowisk pracy w przypadku pracy zdalnej Dlaczego warto wykorzystywać e-mailing w weterynarii Outsourcing w małym gabinecie weterynaryjnym Jak w praktyce wygląda tworzenie marki osobistej? 6 etapów wprowadzania nowych usług na rynek usług weterynaryjnych 3 elementy tworzenia rozpoznawalnej marki w weterynarii Czy warto dzielić się z pracownikami informacjami o finansach? 6 etapów wprowadzania nowych usług na rynek usług weterynaryjnych 3 elementy tworzenia rozpoznawalnej marki w weterynarii 7 wskazówek, jak zdobyć zaufanie klienta System do zarządzania obsługą klienta CRM w praktyce weterynaryjnej Jaki jest cel zarządzania marketingowego w gabinecie weterynaryjnym Zagrożenia związane z funkcjonowaniem firm rodzinnych w weterynarii Dlaczego tracimy klientów i jak temu przeciwdziałać E-marketing w weterynarii Lekarz weterynarii u prawnika – porady i wskazówki Jak magazynować zakaźne odpady weterynaryjne? 7 punktów, na które trzeba zwrócić uwagę w czasie kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej Jak zwiększyć satysfakcję klienta z usług kliniki? Outsourcing w małym gabinecie weterynaryjnym Co zrobić, aby gabinet weterynaryjny był widoczny? Ugoda pozasądowa - ważne informacje dla lekarzy weterynarii 3 najważniejsze cechy silnej marki osobistej lekarza weterynarii Jak zbudować skuteczny zespół zakładu leczniczego dla zwierząt? Strona internetowa gabinetu weterynaryjnego – na co zwrócić uwagę